Faptul ca stramosii omului modern au profitat de descoperirea focului pentru a obtine, prin prepararea termica a alimentelor, o hrana mai concentrata si mai bogata din punct de vedere caloric decat cea naturala, cruda (raw vegana), este o realitate de care, fara indoiala, am profitat din plin, acesta lucru fiind, probabil, in acele vremuri foarte grele, ingredientul de care a fost nevoie pentru dezvoltarea si chiar pentru supravietuirea ca specie.

Din fericire, insa, acele vremuri extrem de dificile sunt demult apuse. In zilele noastre, datorita nivelului de civilizatie atins si al progresului stiintific pe care am reusit sa il realizam, ne putem permite “luxul” de a pune in practica cunostintele avansate ale nutritiei moderne, de a profita de bogatia si usurinta cu care ne putem procura cele mai bune alimente si, in consecinta, de a trai cel mai sanatos stil de viata pe care si l-a permis vreodata umanitatea.

Concret, exista in lumea nutritiei voci foarte avizate si extrem de convingatoare care sustin, cu argumente solide, faptul ca o dieta bazata preponderent pe alimente crude (fructe, legume, nuci si seminte) este mult mai sanatoasa decat dieta clasica, alcatuita in imensa majoritate din mancare gatita, procesata la temperaturi inalte. In acest sens, am sintetizat pentru tine cele mai importante argumente care sustin ca o dieta preponderent crudivora reprezinta o alegere foarte benefica pentru sanatatea noastra:

1. In anul 1930, la Institutul de Chimie Clinica din Lausanne (Elvetia), o echipa condusa de dr. Paul Kouchakoff (nominalizat pentru Premiul Nobel in 1945) a realizat o cercetare privind efectele alimentelor (gatite fata de cele crude) asupra sistemului imunitar. In urma acestei cercetari, s-a descoperit un lucru extrem de interesant: imediat dupa ingerarea alimentelor gatite, in organismul uman are loc o crestere semnificativa a numarului de globule albe (leucocite).

De ce este acest lucru atat de interesant? Pentru ca leucocitele au ca rol neutralizarea factorilor agresori, cum ar fi infectiile, traumele sau expunerea la chimicale toxice. Care este concluzia? Organismul uman reactioneaza imediat dupa consumarea alimentelor gatite la temperaturi inalte la fel cum o face atunci cand este expus la factori agresori, periculosi si toxici. Acest fenomen, numit initial de cercetatori leucocitoza digestiva, a fost rebotezat in concordanta cu efectele negative produse cu numele de leucocitoza patologica.

Cercetarea a mers mai departe, studiindu-se si reactia organismului la ingerarea unor alimente crude, rezultatul fiind unul spectaculos: numarul de leucocite a ramas constant, neexistand nicio crestere a acestuia. Asadar, concluzionand, se poate spune ca mancarea procesata la temperaturi inalte nu este recunoscuta de organism drept hrana naturala si este tratata de acesta ca un element agresor si toxic, in timp ce hrana cruda, naturala, nu provoaca aceeasi reactie de autoaparare prin producerea unui numar crescut de globule albe. Din pacate, desi aceste rezultate nu au putut fi contestate cu argumente valide, studiul nu a fost replicat niciodata de alti cercetatori (de ce oare?!) si nu a condus la o schimbare de paradigma stiintifica in ceea ce priveste nutritia sanatoasa.

2. Alimentele gatite la temperaturi inalte isi pierd aproape in totalitate nutrientii, cu precadere enzimele atat de necesare unei digestii corecte si complete, dar si vitaminele vitale pentru buna functionare a organismului. Astfel, vitaminele solubile in apa (vitamina C si vitaminele complexului B – B1, B2, B3, B5, B6, B7 si B8) si cele solubile in grasimi (A, D, E si K), precum si mineralele, cu precadere calciul, magneziul, potasiul si potasiul, sunt in mare parte distruse. In schimb, prin consumarea fructelor, legumelor, nucilor si semintelor crude si proaspete, asa cum au fost create de natura, poti beneficia de toti acesti nutrienti absolut esentiali pentru sanatate.

3. Alimentele gatite sunt acide, avand, din aceasta cauza, un efect negativ asupra organismului. Mai exact, organismul este obligat sa mentina, in permanenta, un pH al sangelui cuprins intre 7,35 si 7,45, orice variatie a acestuia (prin scadere) conducand la probleme grave de sanatate (acidoza metabolica) si chiar la moarte. De aceea, exista o serie de mecanisme foarte sofisticate si complexe prin care organismul realizeaza acest proces de homeostaza (echilibru), dar acest lucru se realizeaza, din pacate, cu costuri destul de mari pentru sanatate. Astfel, pentru combaterea excesului de aciditate introdus in corp prin mancarea gatita, organismul se foloseste de calciul depozitat in oase si, apoi, de functia excretoare a rinichilor, reusindu-se, in acest mod, eliminarea “cenusei acide”. Asadar, in urma acestui proces, organismul este vaduvit de o buna cantitate de calciu, consecinta fiind slabirea sistemului osos, si, in plus, rinichii ajung sa fie, in timp, grav afectati, prin aceasta suprasolicitare inutila la care sunt supusi sistematic.

4. Alimentele gatite la temperaturi inalte pierd gustul placut al ingredientelor crude si devin, practic, necomestibile in lipsa unui adaus semnificativ de sare, uleiuri sau alte astfel de ingrediente. In consecinta, ajungem sa consumam o cantitate mult prea mare de sare, cu multiple efecte negative asupra starii de sanatate, dar si de uleiuri nesanatoase, total lipsite de alti nutrienti (100% grasime), acestea fiind puternic procesate, deseori falsificate, nenaturale si inutile organismului. Ne putem pune, pe buna dreptate, o intrebare: oare ce ne spune despre o mancare faptul ca aceasta nu are gust decat prin adaugarea a numeroase condimente, desi este gatita prin folosirea unor alimente care in starea lor naturala (crude) au o savoare deosebita? Sa fie acest fel de alimentatie cea mai sanatoasa si inteleapta alegere?

5. Hrana gatita la foc poate fi cancerigena, fiind vorba de anumiti compusi foarte periculosi, care sunt dezvoltati in special in carnea gatita la temperaturi ridicate. De altfel, in anul 2015, Organizatia Mondiala a Sanatatii a catalogat carnea procesata ca fiind cancerigena, constatandu-se, dupa analizarea a 800 de studii realizate de 22 de experti din 10 tari ale lumii, ca un consum zilnic de numai 50 de grame de carne procesata creste probabilitatea imbolnavirii de cancer colorectal cu 18%.

6. Din cauza faptului ca este tratata de organism ca un corp strain, agresor, hrana gatita la temperaturi inalte ingreuneaza, oboseste si secatuieste de energie, iar acest lucru poate fi observat, cu usurinta, dupa fiecare masa, de fiecare dintre noi. In schimb, este la fel de lesne de constatat ca o masa alcatuita exclusiv din fructe si legume proaspete are, in mod aproape instantaneu, un rol revigorant si puternic energizant.

dieta raw vegana

7. Ceea ce a reprezentat candva, pentru stramosii nostri, un mare avantaj (densitatea si bogatia calorica care caracterizeaza mancarea gatita) a devenit, de multe ori, in zilele noastre, un mare inconvenient, care conduce frecvent la acumularea de kilograme in plus. In schimb, hrana vie, raw vegana, care este mult mai saraca caloric, dar mult mai bogata in nutrienti, ajuta la dobandirea si mentinerea unei greutati corporale ideale.

8. Adoptarea unui stil alimentar bazat pe hrana vie (raw vegana) are efecte extrem de pozitive in ceea ce priveste incetinirea procesului de imbatranire si pastrarea unui fizic placut si tanar pana la varste inaintate. De altfel, efectele asupra tenului si ale pielii, in general, devin vizibile imediat dupa adoptarea acestei diete (tenul se curata de acnee si de impuritati, fata devine supla, intinsa si luminoasa, cearcanele dispar etc.).

9. O serie de specialisti din domeniul sanatatii sustin ca o dieta raw vegana, in special atunci cand este alcatuita din produse organice, poate fi factorul hotarator in stoparea si chiar vindecarea unor boli foarte grave, cum ar fi cancerul sau bolile cardiovasculare. De altfel, exista mii de marturii ale unor pacienti care, adoptand acest mod de alimentatie, s-ar fi vindecat in mod miraculos de afectiuni in fata carora medicina traditionala era complet neputincioasa.

10. Principalele categorii de alimente care se consuma doar gatite sunt, in acelasi timp, asociate cu cele mai multe alergii, intolerante, reactii negative, precum si afectiuni si probleme de sanatate grave. Este vorba in primul rand de carne, dar si oua si de anumite cereale, existand multe argumente medicale in favoarea evitarii acestora in dieta umana. Sa fie acest lucru o intamplare? Probabil ca nu.

Trecand in revista toate argumentele mentionate, ramane sa tragem linie si sa ajungem la o concluzie cat mai practica si benefica sanatatii noastre. Ar trebui sa ramanem la dieta clasica, alcatuita aproape in totalitate din alimente puternic procesate termic? Ar trebui sa incercam sa adoptam o dieta exclusiv crudivora (raw vegana)? Sau exista, poate, si o cale in care putem sa le imbinam pe cele doua? Din fericire, da, o astfel de abordare exista.

Asadar, adopta o dieta in care predomina fructele, legumele, nucile si semintele, toate crude. Faptul ca natura ofera tuturor speciilor de pe fata pamantului exact hrana necesara, perfecta, de care au nevoie in functie de particularitatile fiziologice ale fiecareia, este imposibil de contestat, atat din punct de vedere pur logic, cat si din cel eminamente stiintific. Ce argumente ar putea exista in sprijinul teoriei care ar sustine ca noi, oamenii, suntem singura specie din lume fata de care natura a gresit, fiind nevoie de interventia noastra si de folosirea focului pentru a indrepta aceasta pretinsa eroare? Evident ca niciun astfel de argument nu poate sta in picioare. Nu mai traim in Paleolitic, avem la dispozitie surse de hrana proaspata si foarte diversificata si avem informatiile necesare adoptarii celor mai bune decizii in ceea ce priveste sanatatea. De ce am continua sa consumam doar hrana “moarta”, lipsita aproape in totalitate de micronutrienti, cand am putea alege, in schimb, hrana adevarata, fireasca, naturala si vie?

Prin urmare, incearca sa introduci in propria dieta cat mai multe fructe, in principal, dar si o multime de verdeturi proaspete, radacinoase, crucifere sau alte legume, la care se adauga cantitati moderate de nuci sau seminte crude. Mai exact, cea mai buna optiune pentru un mic dejun sanatos o reprezinta fructele proaspete, fie integrale, fie sub forma de smoothie sau de suc proaspat, obtinut prin presare la rece. De asemenea, se recomanda ca pranzul sa fie alcatuit din fructe la discretie sau dintr-o salata mare, preparata din cat mai multe ingrediente proaspete, bogate in nutrienti.

In ceea ce priveste procesarea termica a hranei, pastreaza in dieta doar acele alimente gatite care devin mai sanatoase prin prepararea la foc. Cartofii, morcovii, cartofii dulci, spanacul, ardeii, sparanghelul, brocoli, vinetele, rosiile, ciupercile si leguminoasele sunt considerate a fi mai potrivite consumului atunci cand sunt gatite la foc, fie pentru ca in stare cruda nu sunt comestibile (cartoful, leguminoasele), fie pentru ca sunt mai usor digerabile (ciupercile), fie pentru ca devin mai bogate din punct de vedere nutritional (rosiile gatite contin mai mult licopen, un antioxidant foarte important pentru sanatatea creierului, a sistemului cardiorespirator si pentru prevenirea cancerului).

Pentru ca am discutat despre alimente crude si gatite, este necesar sa facem cateva precizari necesare pentru a intelege, cu exactitate, ce intelegem prin acesti termeni si unde anume se traseaza granita dintre cele doua categorii de alimente. Pe de o parte, alimentele sunt considerate crude (raw) daca nu au fost expuse la o temperatura mai mare de 42 de grade Celsius, existand, asadar, si posibilitatea prepararii la temperaturi blande, care nu afecteaza absolut deloc continutul nutritional al respectivelor ingrediente. In cazul in care alimentele sunt expuse unei temperaturi inalte timp indelungat, asa cum am subliniat si anterior, micronutrientii sunt distrusi in marea lor majoritate, rezultand doar un produs bogat in calorii ”goale”, aproape lipsit de o reala valoare nutritionala. Ca solutie de mijloc, acceptabila din punct de vedere nutritional putem alege alimentele care, desi sunt gatite la foc, sunt preparate fie la aburi, fie pentru o perioada foarte scurta de timp (doar cateva minute).

Concluzionand, recomandam ca primele doua mese ale zile sa fie in exclusivitate alcatuite din alimente complet crude sau preparate la cel mult 42 de grade Celsius, iar seara, la cina, sa fie consumat un fel de mancare gatit la foc, alegandu-se dintre ingredientele recomandate anterior, la care se adauga o salata din verdeturi asezonata cu un dressing din avocado sau seminte. Acest lucru este indicat pentru a nu exista ca reactie la nivelul organismului leucocitoza patologica despre care am vorbim la inceput; se considera ca acest efect nedorit nu apare chiar daca se consuma alimente gatite la foc, atata timp cat cel putin 51% din volumul alimentelor consumate la o masa il constituie hrana cruda (raw vegana). Per total, pe parcursul zilei, proportia ideala pentru sanatate intre alimentele crude si cele gatite este de 8 la 2 (80% crud si 20% gatit), desi se considera ca ai adoptat aceasta dieta daca ponderea alimentelor crude este mai mare de 60-70% din totalul alimentelor.

Pentru ca noi cunoastem beneficiile extraordinare ale alimentelor crude (raw vegane), am facut si vom face si in continuare tot posibilul pentru a oferi cele mai gustoase si sanatoase astfel de produse. Te invitam sa descoperi snack-urile raw vegane din fructe BEAR, fructele uscate raw vegane Urban Fruit si batoanele raw vegane Nakd.

Produsele se pot achizitiona din magazinele Mega Image Concept Store, Selgros, DM, Carturesti si Diverta sau online, pe Diverta.ro, AlimenteSpeciale.ro si BioPlanet. De asemenea, puteti comanda produsele direct pe magazinul nostru online, UnicornNaturals.ro.

Cu speranta ca sugestiile noastre iti vor fi de un real folos, echipa Unicorn Naturals te invita sa urmaresti atat blogul nostru, cat si pagina de Facebook, unde vom face tot posibilul sa iti oferim cat mai multe informatii valoroase si utile.

Rulouri Yoyo mango 20G Bear
-25 %