A intelege cat mai bine toate informatiile pe care le contine eticheta produselor alimentare este un factor-cheie pentru a avea o dieta sanatoasa. Cu toate acestea, din pacate, acest lucru nu este extrem de simplu, etichetele fiind destul de inselatoare, iar informatiile continute de acestea prezentandu-se, de cele mai multe ori, intr-o forma efectiv indescifrabila pentru persoanele fara pregatire profesionala de specialitate. De aceea, consideram ca este foarte util sa explicam exact care sunt lucrurile pe care trebuie sa le urmarim si care este modul in care se interpreteaza etichetele produselor alimentare.

In primul rand, este important sa nu dam crezare orbeste informatiilor cu rol de slogan publicitar, care de foarte multe ori nu isi au un corespondent in realitate. Mai exact, exista o multime de produse care se prezinta a fi “naturale”, “sanatoase”, “fara aditivi”, “fara conservanti” sau “fara zahar”, aceste afirmatii fiind, de fapt, nesustinute de datele nutritionale reale de pe eticheta.

De aceea, este intelept sa ignoram aceste tactici promotionale si sa aflam care este adevarata compozitie a produsului respectiv. Iata care sunt informatiile cele mai importante pe care le putem afla de pe o eticheta:

Caloriile

In cazul in care, din diferite motive, te intereseaza in mod special acest aspect, numarul de calorii pe care le contine o portie este o informatie foarte importanta pe care o gasim, in mod obligatoriu, pe orice eticheta. Cu toate acestea, este bine de stiut ca nu toate caloriile sunt egale, in sensul ca este cu mult mai important ce ingrediente poarta aceasta incarcatura calorica. Spre exemplu, daca esti preocupat(a) de controlul greutatii, este bine sa stii ca un numar egal de calorii dintr-un produs pe baza de carbohidrati rafinati (ex.: paine alba) te pot ingrasa cu mult mai mult decat acelasi cantitate de calorii dintr-un aliment natural, integral (ex.: fructe, nuci).

Marimea portiei sau numarul de portii pe care le contine produsul

Acest parametru este unul foarte important datorita faptului ca ajuta la individualizarea foarte clara a numarului de calorii pe care le are o anumita portie si, in consecinta, la planificarea corecta a dietei.

Fibrele

Este important pentru sanatate sa tinem cont de cantitatea de fibre consumate zilnic, asigurandu-ne ca acestea insumeaza cel putin 25 de grame.

Grasimile

La fel ca si in cazul altor nutrienti, grasimile se impart in 2 categorii: bune si rele. Desi sunt voci care inca sunt sceptice in ceea ce priveste grasimile saturate si colesterolul, stiinta actuala a constatat ca demonizarea acestora este nejustificata, negasindu-se nicio legatura reala intre ele si bolile cardiovasculare. Cu toate acestea, poti alege limitarea consumului de grasimi de acest gen, urmarind specificatiile de pe etichete. Cu mult mai important este insa evitarea grasimilor de tip trans, care sunt dovedite a fi daunatoare de cele mai noi si mai riguroase studii in domeniu.

Sodiul

Se recomanda ca adultii sanatosi sa limiteze aportul de sodiu din alimentatie la 2300 mg pe zi, in timp ce persoanele care sufera de boli cardiovasculare si in principal de hipertensiune arteriala este indicat sa consume sub 1300 mg.

Ponderea nutritionala

Procentajul in care se gaseste un anumit nutrient fata de nevoile nutritionale zilnice, luandu-se in considerare o dieta tipica de 2000 de calorii. Acesta este un indicator important care arata care este efectiv aportul pe care il aduce respectivul aliment in ceea ce priveste asigurarea necesarului nutritional.

Zaharul

In general, este ideal sa alegem produse cu continut cat mai mic de zahar. Cu toate acestea, este important sa stim ce gen de zaharuri sunt continute de respectivul produs, si anume daca acestea sunt naturale sau procesate, acestea din urma fiind cele cu adevarat daunatoare. De aceea, in aceasta privinta este necesar sa consultam, mai departe, lista de ingrediente.

Ingredientele

Acesta este, in mod cert, cel mai important lucru pe care trebuie sa-l studiem pe eticheta unui produs alimentar. De altfel, atata timp cat intelegem natura acestor ingrediente, celelalti indicatori pot fi trecuti in revista doar in treacat sau chiar ignorati. Mai exact, in cazul in care produsul este puternic procesat, el va contine, cu siguranta, grasimi trans, zaharuri rafinate, sodiu, multe calorii si putine fibre, iar lista de ingrediente va fi una stufoasa si, in mare parte, efectiv de neinteles. In schimb, in cazul produselor sanatoase, naturale si foarte putin procesate, ingredientele vor fi putine si usor de recunoscut, fara a exista denumirile necunoscute ale aditivilor, zaharurilor procesate, colorantilor, potentiatorilor de gust, conservantilor si a celorlalte substante chimice daunatoare. Asadar, regula este urmatoarea: nu alege un produs daca nu intelegi exact ce reprezinta ingredientele expuse pe eticheta si daca acestea nu sunt cat mai naturale si mai putin procesate.

Spre exemplu, stiai ca un baton obisnuit din comert poate contine pana la 30 de ingrediente, dintre care majoritatea sunt substante chimice cu  denumiri complet necunoscute publicului larg? In schimb, batoanele Nakd sunt preparate printr-o abordare „wholefood”, ceea  ce presupune procesarea minima si lipsa adaosurilor de zahar, siropuri sau aditivi, rezultatul fiind un produs  complet natural si sanatos. Spre exemplu, batonul Nakd din caju are doar 2 ingrediente: 51% caju si 49% curmale. 100% natural, nu-i asa?

Acestea au la baza doar ingrediente naturale, continand un mix de curmale, nuci si diferite fructe care aduc un aport deosebit de vitamine, minerale si fibre in dieta zilnica. In plus, produsele Nakd nu sunt prelucrate termic, astfel pastrandu-se activi toti nutrientii, care iti vor asigura o gustare sanatoasa, super delicioasa si o adevarata sursa de energie intre mese sau la micul dejun. Batoanele raw vegane Nakd sunt excelente pentru adulti, pentru persoanele active, dar si pentru copii, care vor adora textura moale, croacanta si gustul dulce al acestor produse.

Produsele Nakd se pot achizitiona din Mega Image, Cărturești, Bebe Tei, Naturalia și magazinele de tip Plafar, sau online de pe AlimenteSpeciale.ro si Unicorn-Naturals.ro.

Cu speranta ca sugestiile noastre iti vor fi de un real folos, echipa Unicorn Naturals te invita sa urmaresti atat blogul nostru, cat si pagina de Facebook, unde vom face tot posibilul sa iti oferim cat mai multe informatii valoroase si utile.