Este bine stiut faptul ca alimentatia copiilor, indiferent de varsta, este un factor extrem de important in perspectiva dezvoltarii ideale a acestora, atat din punct de vedere fizic, cat si psihic, dar si daca ne gandim in perspectiva, la mentinerea unei stari de sanatate foarte buna in toate fazele de crestere, pana la maturitate si chiar la varste inaintate.

Cu toate ca multi parinti cunosc aceste lucruri, din pacate, din cauza unor motive diverse, de multe ori independente de buna credinta si de stradania lor, apar in alimentatia copiilor o serie de greseli care ii afecteaza in mod negativ pe acestia, pe termen scurt, dar in special pe termen mediu si lung. De aceea, pentru a veni in intampinarea acestor probleme, noi am sintetizat pentru tine greselile pe care le fac parintii cel mai des in alimentatia copilului:

1. Acestia nu implica copilul in activitatile care tin de pregatirea mesei. Este de preferat, din mai multe puncte de vedere, ca tot ce tine de alimentatie, incepand de la cumpararea ingredientelor si culminand cu pregatirea si luatul mesei, sa fie o activitate comuna intregii familii. Este foarte important ca cei mici sa stie de unde provine mancarea, din ce ingrediente a fost preparata, de ce alegem sa mergem in piata in loc de supermarket, de ce este de dorit sa alegem ingrediente naturale, proaspete si integrale, de ce alegem doar produse sanatoase, care sunt acelea si de ce gatim acasa in loc sa cumparam semipreparate sau sa comandam.

De asemenea, un lucru pe care mamele il fac in mod gresit foarte frecvent este sa goneasca copilul din bucatarie atunci cand gatesc. In functie de varsta si evident cu respectarea catorva reguli care tin de siguranta in bucataria, este un lucru foarte folositor sa implici copilul inclusiv in ceea ce priveste prepararea hranei. Astfel, pe langa rolul de responsabilizare pe care il au aceste activitati, copilul isi va forma o educatie alimentara foarte solida, ajungand sa cunoasca foarte multe lucruri despre hrana sanatoasa si despre optiunile pe care este bine sa le alegem atunci cand vine vorba de mancare.

2. Obliga copiii sa manance tot din farfurie. Desi este un obicei vechi al parintilor, nu inseamna ca este si benefic pentru copii. Dimpotriva, copilul trebuie lasat sa manance exact atat cat doreste; daca s-a oprit inseamna fie ca s-a saturat si evident ca ar fi o greseala sa il fortam, fie ca nu ii place mancarea pe care i-ai oferit-o, iar in acest caz trebuie sa incerci sa testezi si alte retete si sa diversifici meniul.

3. Lasa copiilor libertate totala de alegere in ceea ce priveste mancarea. Asa cum exista parinti care forteaza copiii sa manance anumite feluri de mancare sau sa termine tot din farfurie, asa exista si parinti care ofera copiilor o libertate prea mare atunci cand vine vorba de alegerea hranei. Astfel, copilul ajunge sa se hraneasca in mare parte cu dulciuri nesanatoase, junk food si alimente procesate, pline de substante periculoase sanatatii si foarte sarace in nutrienti. Asa cum am subliniat si mai devreme, parinti sunt responsabili pentru educatia alimentara a copiilor si, pentru ca acest lucru sa se intample, este nevoie de o educare a gustului si a preferintelor sanatoase si cu adevarat nutritive.

4. Hranesc copiii cu legume fara gust. Faptul ca din ce in ce mai multi parinti devin responsabili si incearca sa isi hraneasca copilul cat mai sanatos, cu cat mai multe legume, este un lucru admirabil. Cu toate acestea, trebuie avuta multa grija la felul de preparare a acestora, astfel incat legumelele sa ajunga rapid in topul preferintelor culinare ale copilului, evitandu-se situatia nedorita in care acesta le mananca in sila sau chiar le respinge in totalitate. Astfel, este bine sa alegem ingrediente de calitate, cat mai proaspete, si sa le preparam intr-un mod cat mai atractiv si gustos. Pentru ca, sa fim sinceri, nici legumele fierte, nici cele preparate la aburi sau la gratar nu sunt, ele singure, ceva dupa care sa se dea in vant prea multi gurmanzi. Dimpotriva chiar. Din fericire, insa, exista solutii pentru a transforma niste banale legume intr-o mancare extrem de gustoasa, chiar si pentru cei mici. Tot ce trebuie sa faci este sa folosesti condimentele potrivite sau sa prepari un dressing minunat, menit sa imbogateasca, ca prin minune, atat savoarea, cat si calitatea nutritiva a legumelor gatite. Posibilitatile sunt nenumarate, recomandarile noastre indreptandu-se, astazi, spre dressingul de avocado cu usturoi si ulei de masline sau spre sosul tahini din susan.

5. Ofera copilului fructe dupa masa, ca desert. Desi fructele sunt cea mai naturala si sanatoasa varianta de “desert” pe care o putem alege atat pentru adulti, cat si pentru copii, ele nu trebuie consumate niciodata imediat dupa masa, inainte ca celelalte alimente sa fie complet digerate. Iar explicatia este extrem de simpla: fructele sunt, din punct de vedere antropologic, cele mai naturale alimente pe care le poate consuma omul, avand un timp de digerare extrem de scurt, de pana intr-o ora, in timp ce alte alimente se digera mult mai greu, intr-un interval de timp care ajunge pana la 4-6 ore. Pentru a evita problemele digestive, fructele trebuie tratate ca o masa de sine statatoare, acestea constituind, din punct de vedere nutritional, cea mai hranitoare varianta pe care o poti alege pentru un mic dejun sanatos.

6. Nu sunt suficient de bine informati in ceea ce priveste nutritia sanatoasa. Asa cum am precizat mai devreme, parintii au datoria de a se ocupa de educatia alimentara a copiilor. Din nefericire, insa, unii parinti nu sunt preocupati de acest subiect, nefiind absolut deloc in masura sa ofere aceasta atat de necesara forma de educatie. Astfel, se ajunge la situatiile in care foarte multi copii au acces la foarte multe produse nesanatoase, de genul alimentelor procesate, a dulciurilor cu adaus de zahar rafinat, a produselor de patiserie pe baza de faina alba si uleiuri hidrogenate sau a bauturilor carbogazoase. Pentru a corecta aceste greseli grave de alimentatie, care pot afecta in mod serios sanatatea copiilor, parintii au datoria de a se informa in mod temeinic, cu responsabilitate si interes, in ceea ce priveste nutritia sanatoasa, mai ales ca traim vremuri in care, din fericire, avem acces, oricand si oriunde, la informatie corecta si completa, de ultima ora.

7. Improvizeaza pe moment mesele oferite copilului. Se intampla des ca mesele sa fie preparate pe fuga, din ingrediente avute la dispozitie prin casa sau cumparate in graba, rezultatul fiind o mancare incompleta din punct de vedere nutritional si, de cele mai multe ori, nesanatoasa si chiar lipsita de gust. Pe de alta parte, exista varianta planificarii din timp a meselor, de preferat pentru o saptamana intreaga. In acest sens, poti intocmi o lista cu felurile de mancare pe care intentionezi sa le pregatesti si, apoi, o lista de cumparaturi continand ingredientele necesare. Procedand in acest fel, iti vei face mai putine griji, vei avea zi de zi mancare gustoasa si bogata nutritiv si, nu in ultimul rand, vei cheltui si mai putini bani.

8. Aleg alimentele procesate, semipreparate sau comanda des mancarea. Este adevarat ca in zilele noastre suntem din ce in ce mai ocupati si ca multi ajung, din acest motiv sau din altele, sa renunte la prepararea mancarii in casa. Este, desigur, dreptul fiecaruia sa aleaga astfel, dar atunci cand vine vorba de un copil, lucrurile ar trebui sa stea, de dragul acestuia, cu totul diferit. De aceea, recomandam ca mancarea preparata in casa, din ingrediente naturale si integrale, bine cunoscute si cumparate din surse cat mai sigure, sa constituie regula si numai in cazuri exceptionale, ca exceptie, sa se apeleze, dar doar dupa verificarea etichetelor si a surselor de provenienta, la produse usor procesate sau preparate de firme specializate in food delivery.

9. Vorbesc despre dietele de slabire pe care le tin de fata cu copiii. Este bine ca parintii sa inteleaga ca cei mici sunt pe cat de influentabili, pe atat de receptivi la tot ce aud in jurul lor, cu precadere la ceea ce spun propriii parinti. De aceea, este indicat ca cei mici sa nu asiste la conversatii despre cure de slabire, diete speciale sau silueta, existand riscul dezvoltarii, chiar si la copii cu varste fragede, cum ar fi preadolescentii, unor afectiuni alimentare cu efecte foarte serioase asupra corpului si psihicului, cele mai intalnite fiind anorexia si bulimia.

10. Dau copilului bani pentru mancare, in locul unui pachet sanatos si hranitor. Aceasta situatie este cauzata, de multe ori, din aceeasi lipsa de timp pe care am amintit-o si mai devreme. Astfel, parintele ajunge in situatia de a nu se asigura in mod direct ca alimentele pe care le va consuma copilul la scoala sunt proaspete, naturale, sanatoase si pline de nutrienti, copilul alegand de cele mai multe ori sa isi cumpere fast food, dulciuri nesanatoase sau produse de patiserie. In acest sens, iti recomandam sa citesti si articolul publicat pe blogul nostru in urma cu 2 saptamani, in care recomandam 4 idei de gustari sanatoase pentru scoala.

Acestea sunt cele 10 greseli frecvente pe care pe care le fac parintii atunci cand vine vorba de alimentatia copilului, precum si sfaturi considerate de noi utile pentru evitarea si corectarea acestora.

Cu speranta ca sugestiile noastre iti vor fi de un real folos, echipa Unicorn Naturals te invita sa urmaresti atat blogul nostru, cat si pagina de Facebook, unde vom face tot posibilul sa iti oferim cat mai multe informatii valoroase si utile.